Wybierając opony do auta 4x4 trzeba wziąć pod uwagę kilka spraw. Jeśli chcesz znać podstawowe rodzaje opon, możliwości ich zastosowania oraz zobaczyć, czym kierować się przy wyborze opon do swojej maszyny - przeczytaj ten tekst do końca.
Temat opon do auta 4x4 poruszany był już w niejednym artykule czy filmie na YouTube. Zresztą, przy okazji rajdów czy wypraw, w których bierzesz udział na pewno też się przewija. I ilu kierowców - tyle opinii na ten temat. W tym artykule znajdziesz kilka wskazówek którymi, naszym zdaniem, powinieneś się kierować jeśli zamierzasz kupić opony do swojej maszyny. Jeśli natomiast liczysz na porady w stylu "do podniesionej o 2 cale Vitary najlepsze będą opony (...)" lub "jeśli offroad to tylko MT", to niestety ale musisz szukać dalej. I już wyjaśniam, dlaczego.
Na początku trzeba uzmysłowić sobie jedną, bardzo podstawową rzecz. Każdy kierowca dobiera opony do auta 4x4 kierując się swoimi potrzebami, swoją intensywnoscią eksploatowania samochodu i stylem jazdy. Wielu oczywiście będzie twierdziło, że lepszych niż jego 35' MT na rynku nie ma. Wniosek nasuwa się sam - można, a nawet trzeba podyskutować i wymienić doświadczenia. A nad wyborem spokojnie się zastanowić.
Zanim to nastąpi, warto jest przypomnieć sobie co nieco o rodzajach opon. Jeśli temat bardzo Cię interesuje, jest mnóstwo źródeł, w których znajdziesz pogłębione kalsyfikacje i szczegółowe opisy. W bardzo dużym uproszczeniu i dla ułatwienia sobie zadania możemy przyjąć, że opony do auta 4x4 to:
Swoją nazwę wzięły od angielskich słów "Mud" i "Terrain". Są to z zasady bardzo wytrzymałe opony przystosowane do pracy przy niskim ciśnieniu w kołach i dużym obciążeniu. Charakteryzują się dużą odpornością na uszkodzenia, ale nie nadają się do dużych prędkości. Przez producentów określane zazwyczaj jako opony letnie. Najczęściej występują z trzy lub czterokostkowym bieżnikiem.
W tej kategorii wyrożniane są dodatkowo opony MT wyczynowe o najbardziej agresywnym, najmniej wypełnionym bieżniku oraz opony MT drogowo - terenowe, czyli najbardziej uniwersalne i tradycyjnie stosowane w offroadzie.
Są to klasyczne opony przystosowane do jazdy w każdym terenie (z ang. All Terrain). Mają drobniejszy, bieżnik niż opony MT, zazwyczaj cztero lub pięciokostkowy. Przez producentów są zakwalifikowane w większości jako opony wielosezonowe. W tym segmencie również można znaleźć bardziej, jak i mniej agresywne modele, jak na przykład opony HT. Ten rodzaj przeznaczony jest raczej dla SUVów, a nie typowych terenówek. Doskonale sprawdza się na asfalcie, w śniegu i na piasku też da radę. Ale błoto robi z takich opon sleeki.
Jak sama nazwa wskazuje przystosowane są do różnych rodzajów podłoża. Można powiedzieć, że łączą w sobie zalety opon piaskowych i błotnych. Ich niewątpliwym atutem jest wysoka nośność i odporność na uszkodzenia. Nie nadają się natomiast do użytku na drogach, zwłaszcza w zimowych warunkach.
Są to już opony o bardzo wąskim zakresie zastosowania. Poznasz je po charakterystycznym ostrym, terenowym bieżniku. Wykonane są z twradej gumy, co znacznie podnosi ich odpornośc na wszlekiego rodzaju uszkodzenia. Ale jak zawsze - coś za coś. Opony tego typu zupełnie nie nadają się na mokre lub zaśnieżone drogi.
A zatem, czym kierować się przy wyborze opon?
Tu warto zadać sobie jedo proste pytanie - do czego służy Ci samochód 4x4? Jeździsz nim na rajdy? Używasz jako weekendowej "zabawki"? A może dojeżdżasz na co dzień do pracy, a z asfaltu zjeżdżasz tylko okazjonalnie, a i to ostrożnie? Czy Twój sposób użytkowania auta to kombinacja powyższych?
No właśnie... Możliwości jest naprawdę mnóstwo. Ale mając podstawową nawet wiedzę na temat ogumienia 4x4, łatwiej już podjąć decyzję. Jedną rzecz możemy powiedzieć zdecydowanie - jeśli auto rzadko zjeżdża z asfaltu, to opony typu MT, choć na pewno dodadzą Twojej maszynie "pazura" nie sprawdzą się w codziennym użytkowaniu. Piwerwszy deszcz szybko to zweryfikuje.
Pozostańmy jeszcze chwilę w temacie opon typu MT na asfalcie. Drugim argumentem przemawiającym za tym, by takie rozwiązanie sobie odpuścić jest kwestia budżetu, ponieważ szanse, że przetrwają więcej niż rok są naprawdę niewielkie. Sprawa niewygodna, ale trzeba niestety o tym głośno powiedzieć. Cena opon może być równa cenie samochodu. I to nie jest przesada. Komplet nowych opon AT to wydatek rzędu 3 tysięcy złotych. Opony MT to wydatek od 4 tysięcy złotych wzwyż.
Od wielkości samochodu zależy wielkość koła. Banał i truizm, ale tak jest. Jeśli Twoje auto nie jest i nie będzie podniesione, a w dodatku nie należy do największych, kupowanie kół w rozmiarze 35' lub większych mija się z celem. No chyba że masz w planach cięcie nadkoli, błotników, dorabianie nakładek i dystansów. A tu wracamy znów do kwestii budżetu... Czy mniejsza opona będzie zatem tańsza? Niestety, wręcz przeciwnie - na mniejsze opony jest większy popyt, wniosek nasuwa się sam.
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z offroadem i będą to Twoje pierwsze opony do auta 4x4, to na początku może być Ci nieco trudno przejść z metrycznego na calowy system oznaczania wielkości kół. Kalkulator opon ułatwi na pewno zadanie. Ale z całą pewnością można stwierdzić, że calowy system jest dużo łatwiejszy.
O ile sprawa doboru opon do auta 4x4 byłaby prostsza, gdyby istniał jakiś gotowy wzór lub algorytm... Niestety, tak nie jest. Dlatego też nie możemy Ci powiedzieć "kup opony (...), będziesz zadowolony". Ale możemy wspomnieć, na czym jeżdżą nasze samochody.
Jeep kilka miesięcy temu dostał nowe MT 315/75 R16 (35x12,5 R16). Auto praktycznie nie jeździ po "czarnym". W terenie też nie jest jakoś intensywnie eksploatowany.
Subaru służy jako auto do codziennego użytku. Rocznie przejeżdża około 35 tysięcy kilometrów. Z tego powodu zdecydowaliśmy się na dwa komplety kół. Na codzień śmiga więc na HT 205/70 R15 (26x8,5 R15), a na specjalne okazje zakładamy mu MT 215/75 R15 (28x8,5 R15).
Szymon - pomysłodawca projektu SUValska Przygoda, odpowiedzialny za wytyczanie tras, założyciel i autor strony, fotograf
tel. +48 790 500 950
suvalska.przygoda@gmail.com
Ewelina - współtwórca strony, poszukiwacz informacji, odpowiedzialna za opracowanie przewodników, fotograf
tel. +48 789 347 606
suvalska.przygoda@gmail.com