Poprzedni

Następny

Rajd Duch Puszczy powrócił do Gródka po dwuletniej przerwie. I był to powrót, jak to sie mówi, "z przytupem". Zresztą, liczby mówią same za siebie
Jak co roku pod koniec października na Suwalszczyznę zjeżdżają sie miłośnicy jazdy offroad na największą w regionie imprezę przeprawową, czyli Zmota Challenge. W tym roku
Pod koniec września w okolicy Kolna odbył się po raz trzeci rajd organizowany przez Hunt 4x4. To bardzo młoda impreza, ale z każdą edycją przyciąga

SUValska Przygoda

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

03 lutego 2021

Jednym z podstawowych elementów wyposażenia samochodu terenowego jest lina. Czym się kierować przy jej wyborze, jakie są wady i zalety różnego rodzaju lin? Przeczytaj nasz krótki poradnik. 

 

Lina Kinetyczna - co trzeba wiedzieć?

 

lina kinetyczna off road 4x4taśma kinetyczna off road 4x4

 

Lina kinetyczna, popularnie zwana po prostu kinetykiem jest jedną z częściej używanych podczas wypraw off road. Gdy samochód utknie w błocie lub bagnie, lub zawiśnie na mostach, potrzeba zwiększonej siły, by go wyszarpać. Taki manewr często określa się jako strzał z kinetyka.

 

Lina kinetyczna jest przede wszystkim miękka i stosunkowo lekka. Dzięki swoim właściwościom może rozciągnąć się, zwiększając swoją długość nawet o 30%. Podczas rozciągania zwiększa się także siła szarpnięcia pojazdu, w zależności od producenta jej siła zrywająca może sięgać nawet 22 ton. Jest tańszą alternatywą dla wyciągarki. 

 

Specyfika liny kinetycznej sprawia, że wokół niej narosło wiele mitów. O jednym trzeba pamiętać - liny kinetycznej należy używać z dużą dozą ostrożności. Przede wszystkim każdorazowe szarpanie pojazdu narusza konstrukcję zarówno samochodu ciągnącego jak i wyciąganego. Poza tym nie powinno się szarpać samochodu ani podpinać liny kinetycznej do fabrycznych zaczepów. Dlaczego? Po pierwsze - służą one do holowania a nie do szarpania. Po drugie - jeśli auto ma kilkanaście lat, można się spodziewać, ze zaczep jest w kiepskim stanie. O linę kinetyczną trzeba też należycie dbać, czyli systematycznie czyścić/prać i pilnować, by nie było na niej supłów. Lina brudna i splątana  zwiększa ryzyko zerwania. W najlepszym wypadku może skończyć się to poobijana karoserią, w najgorszym - finał może być tragiczny w skutkach

 

Lina Statyczna - wady i zalety

 

lina syntetyczan do wyciągarki off road 4x4lina stalowa do wyciągarki off road 4x4

 

Lina statyczna, podobnie jak kinetyczna zajmuje mało miejsca. Można ją wykorzystać do bocznej asekuracji, ewentualnie hol. Lina statyczna nie może być używana do wyszarpywania wklejonego samochodu. W przypadku konieczności holowania, należy zawsze pilnować, by lina była dobrze napięta i poruszać się ze stałą prędkością. 

 

Liny statyczne są również wykorzystywane w wyciągarkach i występują w dwóch wariantach - syntetyczne i stalowe. Jeszcze do niedawna te drugie były zdecydowanie częściej spotykane. Wiadomo - lina stalowa teoretycznie przynajmniej jest bardziej wytrzymała, a ceny lin syntetycznych przyprawiały o ból głowy. W chwili obecnej są coraz mniej popularne. Dzieje się tak głównie ze względów bezpieczeństwa, ponieważ zerwana stalowa lina jest niczym lecący pocisk i może wyrządzić dużo więcej szkód niż lina syntetyczna, a dodatkowo bardzo kaleczy dłonie. 

 

Linka holownicza - czy jest potrzebna?

 

lina holowniczalina holownicza elastyczna

 

Lina holownicza, jak sama nazwa wskazuje służy jedynie do holowania pojazdu. Koniec i kropka. W żadnym wypadku nie można się nią posługiwać do wyszarpywania samochodów. Jej udźwig, w porównaniu do lin kinetycznych i statycznych jest bardzo skromny - wynosi zaledwie około 1,5 tony. Nadaje się jako lina asekuracyjna. Czy warto ją w ogóle wozić? Na to pytanie każdy musi sobie sam odpowiedzieć. 

 

Żadna lina nie zastąpi wyciągarki, zwłaszcza podczas trudniejszych wypraw. Oczywiście, lina kinetyczna lub statyczna jest dużo tańszym rozwiązaniem niż inwestycją w wyciągarkę. Z drugiej strony - sama wyciągarka też nie zawsze wystarczy, by wyjść z kłopotów. 

Rozwiązaniem idealnym jest postawienie na oba te elementy, zwłaszcza, jeśli mamy zamiar brać udział w rajdach lub upalać samochód w terenie. 

 

 

 

 

jaką linę wybrać do off road, od czego zależy wybór liny 4x4 off road

Jaką linę wybrać - krótki i subiektywny poradnik                                                                                    



RODO

Szymon - pomysłodawca projektu SUValska Przygoda, odpowiedzialny za wytyczanie tras, założyciel i autor strony, fotograf

tel. +48 790 500 950

suvalska.przygoda@gmail.com

Ewelina - współtwórca strony, poszukiwacz informacji, odpowiedzialna za opracowanie przewodników, fotograf

tel. +48 789 347 606

suvalska.przygoda@gmail.com