Poprzedni

Następny

Marcowe Roztopy to pierwsza w tym roku zorganizowana przez nas wyprawa off road. Tym razem zaplanowaliśmy trasę po południowej części Suwalszczyzny i ziemiach należących niegdyś
Jednym z podstawowych elementów wyposażenia samochodu terenowego jest lina. Czym się kierować przy jej wyborze, jakie są wady i zalety różnego rodzaju lin? Przeczytaj nasz
W ostatnią niedzielę stycznia 2021 roku Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy grała już po raz 29. Od trzech lat, wraz ze Stowarzyszeniem Suwalski Off Road Suwałki

Powrót

SUValska Przygoda

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

28 December 2020

Szpej to jedno ze śmieszniejszych słów w języku offroadowców. Słownik języka polskiego tłumaczy je jako klamoty, drobiazgi. Właśnie dlatego słowa szpej używa się do określenia wszystkich sprzętów i akcesoriów potrzebnych do uprawiania jakiejś dyscypliny sportu lub wykonywania konkretnych prac. Natomiast pochodzenie słowa szpej jest zagadką, nawet dla badaczy języka polskiego.

 

A na co Ci tyle szpeju?

 

Powodów, dla których warto wozić ze sobą dodatkowy osprzęt jest kilka. Przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa – o wiele łatwiej jest wygrzebać się z bagna czy błota mając prócz głowy na karku i dwóch rąk, dodatkowe narzędzia. A na trasie – wiadomo, wszystko może się wydarzyć i nigdy nie wiesz, czy to Ty będziesz potrzebował pomocy, czy ktoś będzie liczył na Ciebie. Mając dodatkowe narzędzia czy akcesoria jesteś bardziej samowystarczalny i niezależny a co za tym idzie, mniej narażony na stresogenne sytuacje.

 

Lista, lista… - 15 niezbędnych elementów dodatkowego wyposażenia

 

Co w takim razie należy zaliczyć do szpeju i w co koniecznie trzeba zaopatrzyć auto, szykując się na wyprawę. Oto lista niezbędnych naszym zdaniem akcesoriów:

 

  1. Szekle – nigdy nie wiesz, kiedy mogą się przydać,
  2. Pas transportowy oraz zawiesie pasowe, czyli szersza taśma z przyszytymi na końcach „uszami” by nie kaleczyć drzewa, do którego jesteś zmuszony się przypiąć,
  3. Łopata – nawet mała saperka jest lepsza niż żadna, ale warto zaopatrzyć się w coś porządniejszego,
  4. Latarka – dużo łatwiej w razie konieczności użyć latarki jako takiej niż tej w telefonie,
  5. Komplet kluczy, przynajmniej podstawowych – tu warto wiedzieć, jakie łby ma większość śrub w Twoim samochodzie, bo co Ci po podstawowej płaskooczkowej 10tce, skoro większość śrub masz na torxa?,
  6. Lina holownicza – jeśli będzie potrzeba Cię „szarpnąć” i wyciągnąć z grzęzawiska,
  7. Hilift lub lewarek – niezbędny w razie konieczności zmiany koła lub uniesienia samochodu,
  8. Kable rozruchowe, czyli „szelki”– warto zainwestować w kable do ciężarówek, ponieważ mają mniejsze straty na przesyle, są dłuższe i dużo wytrzymalsze,
  9. Zapalniczka, zapalarka lub zapałki – do rozpalenia ogniska,
  10. Toporek lub maczeta – przydaje się do przygotowania ogniska i nie tylko,
  11. Rękawice – liny i pasy potrafią bardzo boleśnie kaleczyć dłonie,
  12. Koło zapasowe – sprawdzaj regularnie jego stan i czy przypadkiem mając koła 33" nie wozisz seryjnego koła zapasowego,
  13. Ładowarka do telefonu – niby drobna rzecz, ale pozwala oszczędzić Tobie dużo niepotrzebnego stresu. Podczas wypraw bardzo często telefony gubią zasięg, bo wjeżdżamy w miejsca dzikie i niedostępne, więc bardzo szybko się rozładowują,
  14. CB radio lub krótkofalówka, jeśli jedziesz w kolumnie – znacznie ułatwia to kontakt lub w razie czego wezwanie pomocy,
  15. Opaski zaciskowe, silvertape i WD40 – czyli podstawowy i wielozadaniowy zestaw naprawczy każdego samochodu.

 

szpej off road. Liny, pasy, szekla, zblocze, maczeta, noże, siekiera, taśma, latarka

 

 

Nasz niezbędnik

 

Powyższą listę oczywiście można powiększać wedle potrzeby i upodobań, czasem w nieskończoność. My oprócz absolutnych podstaw wozimy ze sobą:

  1. Kuchenkę turystyczną z zapasową butlą,
  2. Składany, turystyczny stolik,
  3. Komplet plastikowych naczyń i sztućców wielokrotnego użytku,
  4. Mały czajnik i garnek,
  5. Lina kinetyczna 8 metrów,
  6. Baniak na wodę,
  7. Koc,
  8. Kanister pięciolitrowy z paliwem,
  9. Płyny eksploatacyjne – olej, płyn hamulcowy, płyn do chłodnic.

 

Czego nie brać:

 

Znacznie trudniej jest wskazać, co nie będzie potrzebne. Tym bardziej, że każdy ma inne wymagania i oczekiwania. Dla jednych przedmiotem, bez którego nie mogą się obejść jest ulubiona poduszka, dla innych – każda dodatkowa rzecz to zbędny balast. Zdecydowanie jednak nie jesteśmy zwolennikami zabierania na wyprawę części zapasowych. Dlaczego? Z co najmniej trzech powodów:

  1. Jeśli widzisz, że coś w Twoim samochodzie niedomaga i dopomina się wymiany, to nie czekaj aż przestanie działać w najmniej odpowiednim momencie. Znacznie łatwiej jest dokonać wymiany w garażu czy warsztacie.
  2. Wymiana części, gdy auto ugrzęźnie lub gdy znajdujesz się na kompletnym odludziu jest delikatnie mówiąc, uciążliwa, a czasem graniczy wręcz z cudem. Tym bardziej, jeśli nie jesteś mechanikiem.
  3. Zapasowe części to zazwyczaj zbędny balast. Zajmują po prostu miejsce.

 

Z powyższą listą można się zgodzić lub nie. Każdy przecież jest różny. Bez względu na to, jak logistycznie przygotujesz się do wyprawy, to warto ze sobą zabrać pozytywne nastawienie i otwarty umysł.

 

W naszym Jeepie wozimy dużo dodatkowego szpeju - nigdy nie wiadomo, co się przyda

Szpej, wihajstry i inne przydasie



Szymon - pomysłodawca projektu SUValska Przygoda, odpowiedzialny za wytyczanie tras, założyciel i autor strony, fotograf

tel. +48 790 500 950

suvalska.przygoda@gmail.com

Ewelina - współtwórca strony, poszukiwacz informacji, odpowiedzialna za opracowanie przewodników, fotograf

tel. +48 789 347 606

suvalska.przygoda@gmail.com